آیا رویای بهره‌وری محقق خواهد شد؟

آیا رویای بهره‌وری محقق خواهد شد؟

منتشر شده در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

avatar
امین عابدین‌پور یگانه کارشناس ارشد تولید محتوا و کپی رایتینگ

بهره‌وری عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود با استفاده از همه‌ی منابع سازمان است که در این میان نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین منبع سازمان یکی از دغدغه‌های مهم موضوع بهره‌وری به شمار می‌آید. مدیریت نیروی انسانی یکی از پچیده‌ترین و دشوارترین مسائل سازمانی است و از این رو تمرکز اصلی مدیران سازمان‌ها صرف مدیریت آن می‌شود.

نیروی انسانی باید هدایت شود، نه اینکه تحت فشار گذاشته شود

نیروی انسانی به خاطر ذات آدمی بسیار منعطف است و مولفه‌های بسیار زیادی روی آن بهره‌وری آن تاثیر می‌گذارد. جدای از آن که هر کدام از کارکنان یک سازمان باید با وسواس و در جهت اهداف آن انتخاب شوند، هدایت آن‌ها بعد از استخدام نیز بسیار حائز اهمیت است. به طوری که مطالعات دقیق در این حوزه نشان می‌دهد بسیاری از نیروهایی که کارآیی پایین دارند علی‌رغم استعداد و مهارتی که دارند در جریان پروژه‌ها به درستی هدایت نمی‌شوند.

اغلب مدیران سازمان‌ها با انتقادات بسیاری از سوی نیروی انسانی روبرو می‌شوند که چرا امور اداری به درستی انجام نمی‌شود، این در حالی است که سال‌هاست سامانه‌های اتوماسیون اداری برای تحقق رویای حداکثر بهره‌وری نیروی انسانی راه‌اندازی و اجرا شد. سامانه‌های پیچیده‌ای که هر چه زمان گذشت در مواجهه با گردش‌کارهای پیچیده و منعطف نه تنها کار را آسان‌تر نکردند بلکه خود به یکی مشکلات سازمان‌ها تبدیل شدند. حالا iPaaS با ادعای تحقق رویای بهره‌وری روی کار آمده و می‌خواهد راه‌حل نوینی را ارایه کند.

این رویا را چه چیزی می‌تواند محقق کند؟ 

آن‌چه iPaaS را نسبت به سامانه‌های اتوماسیون متفاوت می‌کند این است که iPaaS به تنهایی یک سامانه‌ی مستقل نیست و در واقع یک ترمینال بزرگ محصولات دیجیتال است که از محصولات موجود نهایت استفاده را کرده و منابع موجود را به بهره‌وری می‌رساند. به عبارتی فلسفه‌ی آی‌پی با فلسفه‌ی بهره‎وری در هم آمیخته شده؛ از این پس سازمان‌ها بدون نیاز به مهارت جدید و سامانه‌های پیچیده‌ی اتوماسیون کارهای تکرارپذیر خود را خودکار می‌کنند و با معجزه‌ی iPaaS آشنا می‌شوند.  

دیگر باید از تقصیرهم‌اندازی و در واقع "blame game" بین مدیریت و منابع انسانی عبور کرد. iPaaS یا (integration platform as a service) یک پلتفرم سامان‌یافته و نوین است که نسل جدید انواع اتوماسیون گردشکار به حساب می‌آید. یک از کاربردی‌ترین وجوه این پلتفرم داده در خودکارسازی جذب، استخدام و آموزش یا آنبردینگ نیروها نمایان می‌شود، در افزایش بهره‌وری همگان، در حذف امور تکراری و خسته‌کننده.