آیا هوش مصنوعی شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد؟

آیا هوش مصنوعی شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد؟

منتشر شده در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

avatar
امین یگانهکارشناس ارشد تولید محتوا

وقتی حرف هوش مصنوعی بر سر زبان‌ها افتاد، تب تند جامعه را فراگرفت که آن چه که به تازگی معرفی شده‌ است می‌تواند جای بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌ها را بگیرد و عده‌ی زیادی را بیکار کند.

حالا اتفاقاً هوش مصنوعی با سرعت بیشتری توسعه پیدا می‌کند و به احتمال زیاد جایگزین برخی از نیروهای کار خواهد شد. اما این فقط یک روی سکه است. روی دیگر سکه این است که همین عامل خطر می‌تواند موقعیت‌های شغلی جذاب بی‌شماری را پدید آورد. 

اما چطور؟

هوش مصنوعی در دنیا

تب تند هوش مصنوعی به اندازه‌ای بالا گرفته بود که نویسنده‌های هالیوود، که در زمره‌ی شاغلینی هستند که پیش از این هیچ کس تصور نمی‌کرد کسی جای آن را بگیرد، انجمن تشکیل دادند و علیه آن تظاهرات و اعتصاب کردند. حتی چیزی فراتر از این؛ کوکاکولا ویدیو تبلیغاتی عجیبی با هوش مصنوعی پدید آورد که بدون یک روز تصویر برداری و دخالت نیروی انسانی محصولش را جذاب‌تر از گذشته تبلیغ کرد، از همان ابتدا معلوم بود که خطر هوش مصنوعی برای نیروی انسانی جدی است و نادیده گرفتن آن صرفا کار افراد دور اندیش نیست.

هوش مصنوعی پدیده‌ای قابل تامل است که می‌تواند بسیاری از مشاغل را متحول کند، سرعت عمل سیستم‌ها را افزایش دهد، دقت ریاضی فرایندهای کاری را با نسبت قابل توجهی بالا ببرد و مهم‌تر از همه؛ بسیاری از فرآیند‌ها و پروسه‌ها را خودکار و یک‌پارچه کند. این بخش دوم بیش از همه صاحبان مشاغل را سر ذوق می‌آورد و در برابر آن‌ها، کارمندان را به واهمه می‌اندازد.

هوش مصنوعی وقتی می‌تواند جراحی‌های سخت را با دقت بیشتری به سرانجام برساند، طبیعتا راحت‌تر از آن فرایند مونتاژ خودرو را صفر تا صد به دست می‌گیرد. یا در کشاورزی سیستم آبیاری و نحوه‌ی آن را دقیق‌تر و هدف‌مند‌تر پیگیری و در میزان مصرف انرژی و آب به صورت چشم‌گیری صرفه جویی می‌کند. این امور در حالی به دست هوش مصنوعی سپرده می‌شود که پیش از این چندین نیروی انسانی به طور هم زمان تلاش می‌کردند تا بخشی از همان کار را انجام دهند که در اغلب موارد نیز موفق نمی‌شدند. پس این بدیهی است که کارفرماها هوش مصنوعی را جایگزین نیروی انسانی کنند. اما این همه‌ی چیزی نیست که یک کارفرما توقع دارد.

هوش مصنوعی در کنار نیروی انسانی 

نیروی انسانی همچنان یکی از مهم‌ترین مسائل هر کسب و کار است؛ چرا که تولید هر محصول یا ارایه هر خدماتی نیازمند افراد متخصصی است که می‌توانند ارزش تولید کنند و از قوه‌ی خلاقیت خود بهره برده و آورده‌ی جدیدی وارد سیستم کنند. این در صورتی است که پیش از هوش مصنوعی همه‌ی فرآیندهای تکرارپذیر و فرسایشی نیروی انسانی را درگیر خود و انرژی زیادی را اتلاف می‌کند.