3 روش برای پیگیری خودکار سرنخ‌ها

3 روش برای پیگیری خودکار سرنخ‌ها

منتشر شده در ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

پریسا کاظمی‌راد
پریسا کاظمی‌رادکارشناس تولید محتوا

یکی از ملزومات اصلی پیشرفت سازمان و کسب‌وکار، جذب مخاطب جدید یا سرنخ و نهایتاً تبدیل آن به مشتری وفادار است. هر چقدر حجم سرنخ‌ها افزایش پیدا کند، زمان بیشتری نیاز دارید تا آن‌ها را نگه‌داری، پیگیری و تبدیل به مشتری کنید؛ در این بین کارهای تکرارپذیر در حجم بالا خسته‌کننده و زمان‌بر خواهند بود و احتمال خطا نیز افزایش خواهد یافت.

<br></br>

ما در این مطلب با عنوان کردن 3 روش توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از اتوماسیون برای رصد سرنخ‌ها از کانال‌های بازاریابی استفاده کرده و بسیاری از فعالیت‌های خودکارسازی کنید. 

چرا باید سرنخ‌های خود را پیگیری کنید؟

وقتی تعداد سرنخ‌ها کم است، برقراری ارتباط و انجام فعالیت‌ها جهت تبدیل کردن آن‌ها به مشتری به نظر کار آسانی است. فرایند کارها معمولا به مشکل برنمی‌خورد. اما وقتی تعداد و تنوع سرنخ‌ها افزایش می‌یابد، مدیریت کانال‌های ورود سرنخ اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

با افزایش تعداد سرنخها، به تدریج باید رصد، رشد و تبدیل آنان را به کمک اتوماسیون گردش‌گار خودکار کنید.

بررسی اینکه اعضای تیم شما چگونه به خواسته‌های سرنخ‌ها پاسخ می‌دهند، ثبت و انتقال اطلاعات سرنخ‌ها برای نگه‌داری و تعامل با آن‌ها کاری زمان‌بر و دشوار خواهد شد. اتوماسیون دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید حجم انبوهی از سرنخ‌ها را سریع‌تر رصد و پیگیری کنید و اطلاعات را در پلتفرم دیگر ذخیره کنید؛ بدون اینکه لازم باشد خودتان به صورت دستی آن‌ها را وارد کنید.

در کنار آن نکته مهم این است که بتوانید داده‌هایی را که از سرنخ‌ها بدست آورده‌اید تجزیه و تحلیل کنید. یک مزیت دیگر اتوماسیون، نگه‌داری و دسترسی به داده‌ها از کانال‌های مختلف در یک پلتفرم واحد است. بنابراین شما بهتر می‌توانید داده‌ها را تحلیل کنید و گزارش دقیق و با کیفیتی را تهیه خواهید کرد؛ در نهایت نیز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شما برای بازاریابی و فروش بهینه‌تر خواهد شد.

چگونه با کمک اتوماسیون سرنخ‌ها را رصد کنید؟

با اتوماسیون می‌توانید این کار را با سرعت بیشتر و با دقت بیشتری انجام دهید. دیگر نگران این نخواهید بود که آیا اطلاعات سرنخ‌های جدید را ثبت کرده‌اید یا خیر؛ اینکه آیا سرنخ‌ها را در لیست مخاطبان پلتفرم ایمیل مارکتینگ منتقل کرده‌اید؟ همه این‌کارها و کارهای تکرارپذیر را اتوماسیون دیجیتال انجام می‌دهد.

برای شروع باید ابتدا تعیین کنید که از چه طریقی سرنخ‌ها را رصد و پیگیری می‌کنید. مثلا داده‌ها را در گوگل شیت ذخیره می‌کنید، در یک پایگاه داده یا نرم‌افزار CRM از هر کدام که قرار است استفاده کنید سناریوهای گردش کار مرتبط به شما این اطمینان را می‌دهند که از بابت انتقال خودکار داده‌ها به پلتفرم مورد نظر خود و نگه‌داری و به‌روزرسانی آن‌ها خیال‌تان آسوده باشد.

نحوه پیگیری سرنخ‌ها در ایمیل

اگر از طریق ایمیل سرنخ دریافت می‌کنید، از سناریوهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ به ایمیلی که کلمه مورد نظر شما را دارد لیبل بزنید؛ اگر برای بار اول است که سرنخ به شما ایمیل زده به صورت خودکار اطلاعات او را در پلتفرمی دیگر مثل گوگل شیت ذخیره کنید یا اگر اطلاعات او موجود بود آن‌ها را به‌روزرسانی کنید. در زیر چند نمونه سناریو برای پیگیری سرنخ در ایمیل به کمک گوگل شیت عنوان کرده‌ایم:

نحوه پیگیری سرنخ‌ها در فرم‌ها

استفاده از فرم‌ها (مثل فرم نظرسنجی) روشی است که امتحان خودش را پس داده و برای جمع‌آوری اطلاعات از سرنخ‌ها و مخاطبان هدف بسیار موثر است. بنابراین حتما پس از تکمیل و ثبت فرم از طرف سرنخ اطلاعات آن را در پلتفرم‌هایی مثل گوگل شیت، نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی یا نرم‌افزار CRM ذخیره کنید.

اگر برای رصد سرنخ‌ها اطلاعات را در دیتابیس یا گوگل شیت ذخیره می‌کنید، می‌توانید از سناریوهای زیر بهره ببرید

نحوه پیگیری سرنخ‌ها در تبلیغات

قطعا وقتی برای جذب مخاطب از طریق تبلیغات هزینه می‌کنید، باید بررسی کنید که چه تعداد سرنخ‌هایی داشته‌اید و اینکه چه نوع مخاطبی و به چه دلیلی از طریق کمپین‌های تبلیغاتی شما جذب شده است. اهمیت این موضوع مخصوصا زمانی مشخص می‌شود که چندین کمپین تبلیغاتی را پیش می‌برید. بنابراین بهتر است داده‌ها و نتایج کمپین‌های تبلیغاتی را در یک پلتفرم واحد ارسال کنید تا بتوانید آن‌ها را تحلیل و آنالیز کنید. شما می‌توانید سرنخ‌های وارد شده از کمپین‌های تبلیغتی را در گوگل شیت یا نرم‌افزار CRM ذخیره کنید.

سخن پایانی؛ از اتوماسیون برای پیشرفت سازمان استفاده کنید

روش‌هایی که در این مطلب گفتیم تنها سه نمونه بود و شما می‌توانید از اتوماسیون در مراحل دیگر مدیریت سرنخ و در ارتباط با سایر فعالیت‌های بازاریابی یا حتی واحدهای دیگر نیز بهره‌مند شوید. پیشنهاد می‌کنیم سایر سناریوهای انجیر را که مرتبط با مدیریت سرنخ هستند بررسی کنید.