تفاوت اتوماسیون کم کد و اتوماسیون بدون کد + نمونه

تفاوت اتوماسیون کم کد و اتوماسیون بدون کد + نمونه

منتشر شده در ۲۹ تیر ۱۴۰۳

پریسا کاظمی‌راد
پریسا کاظمی‌رادکارشناس تولید محتوا

شما به احتمال زیاد با ابزارهای اتوماسیون برخورد داشته‌اید؛ چه در زندگی شخصی و چه در محل کارتان! چت‌های هوشمند پشتیبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای ترجمه، ابزارهای تحلیل بازار و بازی‌های رایانه‌ای تنها برخی از نمونه‌های در دسترس کاربرد اتوماسیون هستند.

قبلا اگر تمایل داشتید که نرم‌افزار یا ابزار آنلاینی را طراحی کنید و به کار بگیرید، حتما یا باید برنامه‌نویس می‌بودید، یا فردی متخصص برای شما این کار را انجام می‌داد. اما حالا بدون برنامه‌نویسی هم ممکن است! نرم‌افزارهای اتوماسیون کم کد و بدون کد برای کمک به کسب‌وکارها و حتی خود برنامه‌نویسان ساخته شده است.

همه کسانی که کدنویسی می‌کنند یا در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند از اتوماسیون بهره‌مند شوند. اصلا چرا پلتفرم‌های کم کد و بدون کد اینقدر محبوب شده‌اند؟

طبق آمار Forrester Research، که در سایت Tigersheet هم درباره آن توضیحاتی آمده است:

  • 80% شرکت‌کنندگان بیان کردند که در محل کار خود تقریبا نیمی از مواقع  به هر علتی دوباره‌کاری داشته‌اند.

  • 78% معتقدند بسیاری از مواقع احساس می‌کنند که در پیشبرد پروژه‌ها و رسیدن به اهداف کسب‌وکار هماهنگی وجود ندارد و سهام‌داران و ذی‌نفعان باید بیشتر مشارکت کنند.

  • تنها کمتر از %20 این شرکت‌کنندگان احساس می‌کنند که سازمان در مسیر درستی به سمت اهداف مورد نظر قرار دارد.

این نظرات نشان می‌دهد که بین اهداف بلند مدت بسیاری از کسب‌وکارها و جایگاه فعلی‌شان فاصله زیادی است. با وجود پلتفرم‌های کم کد و بدون کد این فاصله را می‌توان کمتر و کمتر کرد. حال سوالی که شما را به سمت این مقاله متمایل کرده، این است که اتوماسیون کم کد و بدون کد چه فرقی با یکدیگر دارند؟ قرار است به این سوال پاسخ بدهیم.

اتوماسیون کم کد چیست؟

نرم افزارهای اتوماسیون کم کد (Low Code Automation) به شما کمک می‌کنند که خودکارسازی یا ساخت ابزارها و فرایند کار بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار را انجام دهید. فردی که با این نرم‌افزارها سروکار دارد نیازی نیست که در برنامه‌نویسی متخصص باشد، اما لازم است تا حدی برنامه‌نویسی را بلد بوده و بتواند کد بنویسد.

معمولا محیط این نرم‌افزارها به صورت بصری است و شما با روش کشیدن و رها کردن (Drag & Drop)، عناصر دلخواه را که از قبل ساخته شده‌اند، با توجه به هدف‌تان به کار می‌گیرید. برای ایجاد یک سری تغییرات در این نرم‌افزارها، باید کد دستوری بنویسید تا بتوانید امکانات را با توجه به کسب‌وکار یا اهداف بازاریابی خود شخصی‌سازی کنید. البته یک نکته را در نظر داشته باشید؛ برای استفاده از این پلتفرم‌ها معمولا به فردی متخصص نیاز خواهید داشت تا در مواقعی که به مشکل برخوردید، بتوانید از او کمک بگیرید.

اتوماسیون کم کد چه کاربردی دارد؟

عکس

از این اتوماسیون در حوزه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شود و هدف از کاربرد آن بستگی به زمینه فعالیت شما دارد؛ اما در کل برخی از کاربردهای مهم اتوماسیون کم کد موارد زیر است:

1) خودکارسازی فرایندهای کسب‌و‌کار یا BPA: با کمک نرم افزار اتوماسیون کم کد می‌توانید فرایندهای کسب‌و‌کار را طراحی و به خصوص فعالیت‌های تکرارشونده را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

2) طراحی و مدیریت جریان کار (Workflow): تعیین ترتیب کارها، وظایف و فعالیت‌های کسب‌و‌کار مشابه یک فلوچارت و بهینه‌سازی آن.

3) ساخت سامانه مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM: ایجاد پنل طراحی شده با توجه به اهداف برند برای مدیریت ارتباط با مخاطب و مشتری.

4) ایجاد ابزارهای گزارش‌دهی و آنالیز: تهیه گزارش و تحلیل به کمک ابزارهای هوشمند با ساختار مورد نظر مثل استفاده از جدول، نمودار خاص و سایر اشکال.

5) مدیریت کارکنان و منابع انسانی: اطلاعات حضور و غیاب، مرخصی و بررسی عملکرد کارکنان توسط ابزارهای اتوماسیون.

6) مدیریت موجودی‌ها، زنجیره تامین و تامین‌کنندگان: طراحی و ایجاد ابزار برای مدیریت موجودی مواد اولیه و محصول، همچنین اطلاعات تامین‌کنندگان و مدیریت زنجیره تامین.

7) مدیریت بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی: خودکارسازی برخی فعالیت‌ها، رصد و مدیریت کردن روش‌های بازاریابی و برندینگ و کمپین‌های تبلیغاتی.

8) کنترل کیفیت (QC): بررسی کیفیت خدمات و محصولات به خصوص محصولات تکنولوژیک، بررسی نتایج ابزارهای ساخته شده برای کسب‌و‌کار.

9) پردازش و مدیریت داده‌: ایجاد پلتفرم و ابزارها برای جمع‌آوری، مدیریت و ادغام داده‌های ارزشمند کسب‌وکار برای تحلیل و بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌و‌کار.

10) تجارت الکترونیک: طراحی و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، ارتباط و پشتیبانی آنلاین مشتریان، شخصی‌سازی پیشنهادات محصول یا خدمات طبق سلیقه مخاطب.

به چه اتوماسیونی بدون کد می‌گویند؟

منظور از اتوماسیون بدون کد (No Code Automation) یعنی هیچ نیازی نیست که شما به عنوان کاربر نرم‌افزار کد بنویسید؛ می‌توانید مانند اتوماسیون کم کد در محیط کاربری، عناصر یا ابزارها را به روش گرفیکی انتخاب کرده و ساختار یا فرایند مورد نظر را طراحی کنید و با کدنویسی سروکار نداشته باشید.

طبیعی است که این اتوماسیون در سطح عمومی خواهان بیشتری داشته باشد. شما ممکن است مدیریت یک پروژه را بر عهده داشته باشید و هیچ دانشی از برنامه‌نویسی نداشته باشید؛ نیازی هم نیست! کافی است از نرم‌افزارهای بدون کد برای ایجاد جریان و روند انجام پروژه استفاده کرده و با خاطر جمع از پیشرفت پروژه توسط این نرم‌افزارها گزارش تهیه کرده و حتی به کمک آن‌ها وضعیت پروژه را تحلیل کنید.

کاربرد اتوماسیون بدون کد در چه مواردی است؟

اتوماسیون بدون کد نه تنها برای افراد عادی و بدون دانش کدنویسی مناسب است؛ بلکه برای کسانی که کمی برنامه‌نویسی بلد هستند یا از اتوماسیون کم کد استفاده می‌کنند هم کاربرد دارد. نرم افزارهای بدون کد به شما کمک می‌کنند تا حتی برای مدیریت یا انجام برخی از فعالیت‌ها در زندگی شخصی خود مثل مدیریت هزینه‌های زندگی نیز از آن‌ها بهره بگیرید. موارد زیر از جمله کاربردهای معمول این اتوماسیون هستند. البته مواردی را که با کاربردهای اتوماسیون کم کد مشترک هستند، فقط عنوان کرده و از توضیحات تکراری پرهیز کردیم.

1) خودکارسازی جریان کار

2) مدیریت و ادغام داده

3) مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

4) مدیریت عملکرد کارکنان

5) مدیریت بازاریابی

6) تجارت الکترونیک

7) مدیریت محتوا: خودکارسازی یا هوشمند کردن انتشار محتوا، برنامه‌ریزی برای انتشار پست شبکه‌های اجتماعی، مدیریت توزیع بین کانال‌های مختلف محتوا و …

8) مدیریت رویدادها (Event Management): مدیریت رویدادها و جشنواره‌ها از جمله نحوه تهیه یا توزیع بلیت، ارتباط با شرکت‌کنندگان، بررسی و تحلیل رویداد بعد از برگزاری.

9) آموزش و یادگیری: کمک اتوماسیون بدون کد به معلمان و دانش‌جویان برای ساخت بستری برای آموزش و یا یادگیری دروس و مهارت‌ها، طرح تمرین‌ها و سوالات امتحانی، مدیریت و برنامه‌ریزی مطالعه.

10) مدیریت وظایف مختلف: تیم‌ها و واحدهای مختلف سازمان بسته به نوع فعالیت‌شان می‌توانند به کمک نرم افزار اتوماسیون بدون کد پلتفرمی را طراحی کنند تا وظایف هر شخص را مشخص کرده و فعالیت‌ها را بین اعضا توزیع کنند.

11) پروژه‌های شخصی: امکان طراحی سایت شخصی و پورتفولیو آنلاین، یادگیری مهارت‌ها و علاقمندی‌ها

مقایسه اتوماسیون کم کد و اتوماسیون بدون کد

گفتیم که در کل اتوماسیون‌های بدون کد و کم کد مزایای بسیاری نسبت به کدنویسی دستی دارند. همچنین هر دو محیط گرافیکی و عناصر از پیش ساخته شده دارند و با روش درگ دراپ می‌توان ابزار یا نرم‌افزار مورد نظر را ساخت. اما همانطور که درباره کاربرد هرکدام توضیح دادیم، این دو قطعا در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت آن‌ها را در جدول زیر بیان کرده‌ایم:

اتوماسیون کم کد

اتوماسیون بدون کد

نیاز به کدنویسی

کم

نیاز ندارد

کاربر هدف

توسعه‌دهندگان برنامه‌نویسی

کسب‌وکارها و افراد بدون دانش کدنویسی

هدف اصلی

سرعت‌بخشی به کارهای توسعه‌دهندگان (Developers)

امکان ساخت ابزار یا نرم‌افزار برای کسب‌وکارها بدون نیاز به کدنویسی

پیچیدگی نرم‌افزار

امکان ساخت نرم‌افزارهای پیچیده

ساخت انواع نرم‌افزارها به جز برخی قابلیت‌های تخصصی

امکان شخصی‌سازی

کامل

وجود برخی محدودیت‌ها

آیا اتوماسیون بدون کد از اتوماسیون کم کد بهتر است؟

عکس

بستگی دارد که چه کسی هستید! اگر برنامه‌نویس نیستید و قصد دارید برای کسب‌وکار یا خودتان از ابزارهای اتوماسیون استفاده کنید، بدون اینکه نیاز باشد وارد مسائل برنامه‌نویسی شوید، اتوماسیون بدون کد برای شما ساخته شده است.

اما اگر کدنویسی انجام می‌دهید یا در این زمینه تخصص دارید، اتوماسیون کم کد برای سریع‌تر شدن کارها و کاهش خطا در برنامه‌نویسی ایجاد شده است. طبیعتا می‌توانید از نرم افزار بدون کد هم استفاده کنید اما امکانات و قابلیت‌های نرم افزار کم کد برای شما گسترده‌تر و تخصصی‌تر است.

نمونه نرم‌افزارهای اتوماسیون کم کد و بدون کد

اسامی برخی از نرم‌افزارهای معروف اتوماسیون کم کد و بدون کد را در این جدول درج کرده‌ایم:

نرم‌افزار/پلتفرم

اتوماسیون کم کد/بدون کد

Zapier

بدون کد

HubSpot CMS

بدون کد

Wix

بدون کد

Bubble

بدون کد

WordPress

کم کد

Parasoft

کم کد

Testifi Cast

کم کد

جمع‌بندی؛ از کدام یک از اتوماسیون‌های کم کد یا بدون کد استفاده کنیم؟

در کنار نکاتی که در مورد کاربرد و ماهیت هر کدام از این دو اتوماسیون گفتیم، اگر امکان استفاده از هر دو اتوماسیون کم کد و بدون کد را دارید، توصیه می‌کنیم معیارهای زیر را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها برای شما و کسب‌وکارتان مناسب‌تر است.

1) هزینه نرم‌افزار؛ کدام یک به صرفه‌تر است؟ نرم‌افزار بدون کد معمولا هزینه کمتری نسبت به نرم‌افزار کم کد دارد.

2) سرعت ساخت یا توسعه نرم‌افزار: برای زمانی که نیازی به طراحی پیچیده نرم‌افزار نباشد، به دلیل سرعت بیشتر کار با اتوماسیون بدون کد، این نرم‌افزار را پیشنهاد می‌کنیم.

3) اگر خواسته شما، دسترسی بیشتر و امکان ایجاد تغییرات اساسی‌تر باشد، اتوماسیون کم کد کمک می‌کند تا با کدنویسی بتوانید با توجه به هدف‌تان نرم‌افزار را شخصی‌سازی کنید.

حتی اگر هر کدام از نرم‌ افزارهای کم کد و بدون کد را به کار گیرید از مزایای اتوماسیون و هوشمندسازی فرایندهای کسب‌وکار بهره‌مند خواهید شد. منتها استفاده از اتوماسیون بدون کد را برای بسیاری از کسب‌وکارهایی که ترجیح می‌دهند با کدنویسی سروکار نداشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم.