چگونه دنیای اقتصاد را متحول خواهد کرد؟ API (اِی‌پی‌آی)

چگونه دنیای اقتصاد را متحول خواهد کرد؟ API (اِی‌پی‌آی)

منتشر شده در ۲۸ دی ۱۴۰۲

امین عابدین‌پور یگانه
امین عابدین‌پور یگانه کارشناس ارشد تولید محتوا و کپی رایتینگ

اگر هر کدام از ابزراهای دیجیتال را یک جزیره‌ی مستقل در نظر بگیریم، دنیای دیجیتال مجموعه‌ی این جزیره‌های مستقل است و ای‌پی‌آی شبکه‌ی دسترسی به اطلاعات گسترده‌ی هر کدام از این جزیره‌هاست.

برای این که اهمیت ای‌پی‌آی را درک کنیم پیش از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا از ارزش‌ راه‌ها، جاده‌ها و شبکه‌ی حمل و نقل در دنیای واقعی با خبر هستید؟ برای چه کسی پوشیده است که اگر شبکه‌ی حمل‌ و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی برای یک روز از کار بیفتد چه آشوب بزرگی زندگی ما را فرا می‌گیرد. ارتباط، انتقال و اتصال لازمه ضروری زندگی امروز است.

قبل از هر چیز، دیجیتالی هستیم

وقتی ابزارهای دیجیتال پدید آمدند، در واقع شیوه‌ی جدیدی از شبکه‌ی انتقال داده به وجود آمد و همین شبکه‌ی نوین زندگی روزمره‌ی ما را متحول کرد. امروز ما دیگر بدون ابزارهای دیجیتال نمی‌توانیم زندگی عادی‌مان را ادامه دهیم و بیش از چیزی که تصور می‌کنیم به این ابزارهای دیجیتال وابسته هستیم.

ابزراهای دیجیتال زمانی توانستند در کنار یک‌دیگر قرار بگیرند و دنیای دیجیتال را شکل دهند که میان آن‌ها راه‌های ارتباطی و اتصالی امنی برقرار شد. ای‌پی‌آی نسل جدیدی از شبکه‌ی انتقال داده است که دنیای دیجیتال را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند.

استفاده‌های زبانزد از API در دنیا

روزی که اولین شبکه‌های حمل و نقل هوایی ساخته شدند و مورد آزمایش قرار گرفتند دنیای فیزیکالی که در آن زیست می‌کنیم از بن متحول شد. حالا ای‌پی‌آی نقش همان شبکه حمل و نقل هوایی را ایفا می‌کند. فرودگاه‌ها و شبکه‌ی حمل و نقل هوایی چقدر اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است؟ ای‌پی‌آی‌ به همان اندازه می‌تواند اقتصاد دنیای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد.

این ساده‌ترین و عینی‌ترین مثالی بود که می‌شد به آن متوسل شد و اهمیت ای‌پی‌آی را در دنیای دیجیتال بیان کرد، اما اگر اطلاعات تخصصی‌تر به دست بیاورید خواهد فهمید که این مثال هنوز عمق نفوذ ای‌پی‌آی را به درستی بیان نمی‌کند. یکی از ابزارهایی که همه‌ی دنیا را تحت تاثیر قرار داده اوبر است. اوبر نظم حمل و نقل درون شهری و برون شهری را در کلان‌شهری مانند لندن تغییر داد و منافع شهروندان و حاکمیت را تومان تامین کرد. شاید فکر کنید اوبر از یک تکنولوژی بسیار پیچیده و منحصر‌به‌فرد رونمایی و بهره‌برداری کرد، این در حالی است که واقعیت چیز دیگیری است.

اوبر با کمک ای‌پی‌آی‌ها توانست ترمینال خاصی از داده‌ها بسازد و دیتای ابزارهای مختلف دیجیتال را بر سر موضوعی واحد فراخوانی کرده و ابزار نوینی را پدید آورد. اوبر مثال دقیق و درستی از بهره‌برداری هیجان‌انگیز از ای‌پی‌آی‌ها به شمار می‌رود. مثال‌های بسیاری از این دست وجود دارد که ثابت می‌کند ای‌پی‌آی دنیای دیجیتال را وارد مرحله‌ی جدیدی کرده که در این مرحله‌ی جدید نه تنها فرهنگ جدیدی بر دنیای دیجیتال حاکم خواهد شد بلکه اقتصاد آن بزرگ‌تر و شکوفاتر از گذشته به سوی آینده خواهد شتافت.

شرکت‌هایی مانند Measure Square و Twilio که از سرآمدن بهره‌برداری از ای‌پی‌آی ها هستند امروز تراکنش مالی بزرگی را رقم زده‌اند اندازه‌ی هر کدام بسیار بیش از میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مالکان هر کدام از شرکت‌هایی که نام برده شد، خود از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ دیحیتالی بودند که از نزدیک به نیاز ضروری شبکه‌ی انتقال داده‌ی ای‌پی‌آی پی برده بودند و از این رو به توسعه‌ای این شبکه پرداختند که موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کردند.

شبکه‌ی انتقال داده‌ی نوینی که از آن حرف می‌زنیم در ادامه‌ی راه انفجار استارتا‌پ‌ها را در پی خواهد داشت. چرا که به گفته‌ی لاوسن مالک Twilio این شبکه‌ی داده امکانی را فراهم می‌کنید که ایده‌های ذهنی با سرعت بسیار زیادی به نمونه‌ی عینی و واقعی تبدیل شده و مورد آزمایش قرار بگیرند. ای‌پی‌آی به آدم‌های خلاق این امکان را خواهد داد تا با کمترین انرژی و هزینه بتوانند ایده‌های خود را اجرایی کرده و محصولات متنوعی را به ارمغان بیاورند.

نگاه به آینده API

این تحول عظیم با ای‌پی‌ها در حالی دنیای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از این پس دنیای سخت و فیزیکالی که در آن زیست می‌کنیم، بدون وابستگی به دنیای نرم افزارها به مانع بزرگی برخورد خواهد کرد و از توسعه باز خواهد ایستاد. هر شرکتی، به معنای واقعی کلمه هر شرکتی با هر تخصص و محصولی که ارایه می‌دهد از این پس فارغ از آن که چه دست‌آوردی دارد و ذاتا محصول و کارکرد فیزیکال و عینی ارایه می‌دهد یا خیر، یک شرکت نرم‌افزاری به شمار می‌رود و یک شرکت نرم‌افزاری بدون دسترسی به ای‌پی‌آی هر چند که زیبا، کاربردی و بزرگ باشد، به جزیره‌ها و خشکی‌های دیگر دسترسی نخواهد داشت و یک شرکت محصور در تنهایی به زودی زهر شکست را خواهد چشید.