پنج نمونه از پرکاربردترین سناریوهای اتوماسیون بازاریابی که همین امروز می‌توانید بسازید

پنج نمونه از پرکاربردترین سناریوهای اتوماسیون بازاریابی که همین امروز می‌توانید بسازید

منتشر شده در ۵ مهر ۱۴۰۳

پریسا کاظمی‌راد
پریسا کاظمی‌رادکارشناس تولید محتوا

اتوماسیون بازاریابی امروزه محبوب و پرطرف‌دار شده است و بهترین راهی است که می‌توانید انواع فعالیت‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کرده و به آن‌ها سرعت ببخشید؛ از مدیریت و پرورش سرنخ و مدیریت رویداد گرفته تا اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، سئو و …

احتمالاً به صورت کلی متوجه تأثیرگذاری و کاربرد اتوماسیون بازاریابی شده‌اید؛ اما بسیاری از گردش کارها و فعالیت‌ها ممکن است به راحتی قابل درک نباشند و پیدا کردن راه حل برای آن‌ها دشوارتر باشد.

در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که چگونه می‌توانید چند سناریو خودکارسازی گردش کار را همین الآن ایجاد کنید. قبل از آن، به این می‌پردازیم که در کل اتوماسیون بازاریابی در کدام بخش‌ها کاربرد دارد.

اتوماسیون چگونه می‌تواند در بازاریابی کاربرد داشته باشد؟

شما می‌توانید در اکثر فعالیت‌های بازاریابی از اتوماسیون استفاده کنید:

  • کمپین‌های تبلیغاتی موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی

  • کمپین‌های ایمیل مارکتینگ

  • آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت

  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی

  • تولید محتوا و مدیریت فرآیند انواع تولید محتوا

  • مدیریت رویداد آنلاین و آفلاین

  • گیمیفیمکیشن و ایجاد وفاداری و مدیریت برنامه ارجاع

البته که این لیست جامع نیست، اما به خوبی تأثیر اتوماسیون در بازاریابی را به تصویر می‌کشد.

زمان بازاریابی به سبک کلاسیک خیلی وقت است که تمام شده است. همین الان کارهای خود را خودکار کنید.

یک معیار کاربردی برای اینکه تشخیص دهیم که آیا یک گردش کار در بازاریابی می‌تواند خودکار شود یا خیر، وجود رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) است.

چگونه؟ ساده است؛ اگر نرم‌افزاری که شما از آن برای انجام فعالیت‌های بازاریابی استفاده می‌کنید، دسترسی API داشته باشد، بسیاری از وظایف می‌توانند به طور کامل یا قسمتی از آن‌ها خودکارسازی شوند.

برای توضیح بیشتر، به این مثال توجه کنید:

گردش کار "ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی بعد از اینکه مخاطب عضو خبرنامه ایمیل شما شود" را در نظر  بگیرید. پلتفرم‌های دخیل در این گردش کار، موارد زیر هستند:

  • پاکت (برای مدیریت لیست مخاطبان خبرنامه)

  • Dall-E (برای تولید تصویر مناسب ایمیل مارکتینگ)

  • Gmail (برای ارسال ایمیل خوش‌آمدگویی)

از آنجا که هر سه نرم‌افزار بالا دسترسی API دارند، این فرایند قابلیت خودکار شدن را دارد. طبیعتاً سروکار داشتن با APIها به صورت مستقیم کار ساده‌ای نیست، اما اتوماسیون انجیر به شما کمک می‌کند که بدون اینکه دانش برنامه‌نویسی داشته باشید، تنها با روش کشیدن و رها کردن و انتخاب این نرم‌افزارها می‌توانید سناریو مورد نشر را بسازید و از آن برای خودکارسازی این گردش کار استفاده کنید.

البته بسیاری از فرایندهای بازاریابی به صورت پیش‌فرض در لیست سناریوهای نمونه انجیر قرار دارند و در نتیجه کار شما آسان‌تر خواهد شد. در ادامه به سراغ چند مثال برای اتوماسیون بازاریابی می‌رویم.

نرخ تبدیل گوگل ادز را رصد کنید

اجرای کمپین و بررسی عملکردها بخش جدانشدنی از بازاریابی است؛ بنابراین دادها و نتایج مهم هستند. اما استخراج و تحلیل نتایج در بسیاری از موارد آسان نیست؛ به خصوص اگر معمولاً چندین کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌کنید.

سناریو زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بدون نیاز به انتقال داده‌ها توسط خودتان، به صورت خودکار نرخ تبدیل کلیک گوگل ادز را در گوگل شیت ذخیره کنید:

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را به تلگرام ارسال کنید

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس برای بررسی رفتار مخاطبین و میزان ماندن آن‌ها در صفحات وب‌سایت را نشان می‌دهد؛ مواردی که برای بررسی وضعیت سایت ضروری به حساب می‌آیند.

با کمک سناریو زیر می‌توانید گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را به صورت پیام در گروه یا کانال تلگرام به صورت خودکار ارسال کنید؛ بدون اینکه لازم باشد خودتان این کار را انجام دهید. کافی است تلگرام را چک کنید و گزارش‌های ارسال شده را بررسی کنید.

مشترکین را به پلتفرم ایمیل مارکتینگ خود اضافه کنید

یکی از کارهای اصلی اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، انتقال داده‌ها بین نرم‌افزارهای مختلف در بستری یکپارچه است. اضافه کردن متقاضیان در لیست ایمیل مارکتینگ به عنوان مشترک یکی از این فعالیت‌ها است. ممکن است کار دشواری نباشد، اما تکرارپذیر و زمان بر است و از این بابت می‌تواند خسته‌کننده باشد.

سناریو زیر مثالی است برای زمانی که شما قصد دارید از طریق پرسش‌نامه یا فرم نظرسنجی بااطلاع مخاطب، مشخصات و ایمیل او را به پلتفرم ایمیل مارکتینگ پاکت ارسال کنید و به لیست مشترکین اضافه کنید.

شرکت‌کنندگان رویداد را به عنوان سرنخ در نرم‌افزار CRM خود اضافه کنید

برگزاری رویدادها وبینارها فرصت خوبی برای افزایش سرنخ هستند؛ البته در صورتی که این رویدادها به خوبی مدیریت شوند. خوشبختانه با توجه امکانات امروزی دیگر نیازی نیست که لیست مخاطبین و داده‌های مربوط به رویدادها در کاغذ و دفتر ثبت شوند. اما تا اطلاعات سرنخ‌ها برای حفظ و تبدیل آن‌ها به مشتری به خوبی استخراج و ذخیره نشود، نمی‌توانید در مدیریت و پرورش سرنخ موفق شوید.

سناریو زیر به شما کمک می‌کند تا به آسانی و بدون نگرانی درباره از دست دادن اطلاعات ارزشمند، می‌توانید اطلاعات شرکت‌کنندگان را از پلتفرم برگزاری رویداد استخراج کرده و در نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری ذخیره کنید.

عملکرد رقیب خود را در اینستاگرام رصد کنید

در خیلی از موارد با الهام گرفتن از استراتژی‌های موفق آسان‌تر می‌توانید نتیجه بگیرید. برای این منظور باید از خودتان بپرسید که "موفق‌ترین رقبای شما چه استراتژی را دنبال می‌کنند؟"

در پلتفرم اینستاگرام به دو روش می‌توان به این سؤال پاسخ داد: یا می‌توانید به صورت دستی داده‌ها را استخراج کنید؛ یا از سناریو اتوماسیون گردش کار استفاده کنید و تمام این کارها به صورت خودکار و بدون دخالت مستقیم شما انجام شود. سناریو زیر برای رصد رقبای شما در اینستاگرام بسیار کاربردی است.

سخن پایانی

روش‌ها و سناریوهایی را که در این مطلب برای شما مثال زدیم، بخش کوچکی از قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی است و شما می‌توانید با مراجعه به سناریوهای پیش‌فرض برای بازاریابی از سایر امکانات انجیر بهره‌مند شوید و یا خودتان سناریو مورد نظر خود را بسازید.